فرقة كويزيانا تجسد خليطًا ثقافيًا جديدًا

فرقة كويزيانا تجسد خليطًا ثقافيًا جديدًا، وهو خليط يوضّح تأثير ثقافة العَوَلمَة المتغيّرة على شباب اليوم

Kuwaisiana at Festival Internationale (2019)
The Kuwaisiana Crew Before Their Set @ Festival Internationale, 2019
فرقة كويزيانا تجسد خليطًا ثقافيًا جديدًا، وهو خليط يوضّح تأثير ثقافة العَوَلمَة المتغيّرة على شباب اليوم.

+Aziz singing his heart out at Carnaval Lounge, which use to be called Siberia.
+Aziz leads Kuwaisiana, performing at Carnaval Lounge in New Orleans.

Looking for information about the band in Arabic? We created this little entry, please feel free to reach out via this website or social media.

فرقة كويزيانا تجسد خليطًا ثقافيًا جديدًا، وهو خليط يوضّح تأثير ثقافة العَوَلمَة المتغيّرة على شباب اليوم وصقلها لهويّتهم. كويزيانا هي فرقة تقدّم صنفًا مستقلّاً من الروك المُتأثِّر بالموسيقى العالمية. لذا بإمكاننا – على ذلك – تسميته بـ(الروك الخليجي) أو (الروك العالمي). تمخّض اسم الفرقة (كويزيانا) كمحصّلة عدة محادثات مبدئيّة مع كتّاب وفنانين ومفكرين محليين.

“تركّزت تلك المحادثات حول تسليط الضوء على نقاط التشابه بين الثقافتين الخليجية (الكويتية) والأمريكية. مثلاً، تتميّز كلتا الثقافتين بالتنوع لنشوئهما في مدينتيّ موانئ، وكذلك تشترك الثقافتان باعتمادهما على النفط، و تشابه المناخ العام، بالإضافة إلى العوامل المشتركة ما بين موسيقى الغوص الكويتية وموسيقى الفرقة الكبيرة (البيغ باند) في لويزيانا”.

تركّزت تلك المحادثات حول تسليط الضوء على نقاط التشابه بين الثقافتين الخليجية (الكويتية) والأمريكية. مثلاً، تتميّز كلتا الثقافتين بالتنوع لنشوئهما في مدينتيّ موانئ، وكذلك تشترك الثقافتان باعتمادهما على النفط، و تشابه المناخ العام، بالإضافة إلى العوامل المشتركة ما بين موسيقى الغوص الكويتية وموسيقى الفرقة الكبيرة (البيغ باند) في لويزيانا”.

قد لا نجد جميع تلك العناصر في موسيقى كويزيانا, إلّا أن هذا هو ما حفّز المشروع في البداية. أصدقاؤنا في Universal Music MENA يصنّفون خطّنا الفنّي كـ”موسيقى عربية مستقلة“.

مزج لويزيانا مع هويتي الخليجية

“بدأت الفِرقَة من رغبة لمزج الإرث الموسيقي للويزيانا مع هويتي الخليجية. فهو مشروع لتقابل المشرق مع المغرب، دبّت فيه الحياة تلقائيّا و سرعان ما صاغ هويته الخاصة. سعدت جدًا بالنتائج وبدأت بتكريس كميات كبيرة من الوقت لتشكيل الفرقة.”

“بشكل عام، لا أظن أن موسيقانا تعبّر فقط عن الثقافة الخليجية، بل تمتد كذلك إلى الثقافة العربية الأمريكية. لا أجزم أنّني سفيرًا لأي من المجتمعين، و لكنّني أشعر بالارتباط بهاتين الهويتين وأتراوح بينهما، و موسيقانا على ذلك ترمي إلى التوفيق بينهما على أكثر من منحى. تمتلك فرقة كويزيانا تلك الروح التي يتقابل فيها المشرق مع المغرب، انطلاقًا من إرادتي لاستكشاف موسيقى الروك”.

Thus, the Future is Multilingual

بشكل عام، لا أظن أن موسيقانا تعبّر فقط عن الثقافة الخليجية، بل تمتد كذلك إلى الثقافة العربية الأمريكية. لا أجزم أنّني سفيرًا لأي من المجتمعين، و لكنّني أشعر بالارتباط بهاتين الهويتين وأتراوح بينهما، و موسيقانا على ذلك ترمي إلى التوفيق بينهما على أكثر من منحى. تمتلك فرقة كويزيانا تلك الروح التي يتقابل فيها المشرق مع المغرب، انطلاقًا من إرادتي لاستكشاف موسيقى الروك”.

فرقة كويزيانا تجسد خليطًا ثقافيًا جديدًا، وهو خليط يوضّح تأثير ثقافة العَوَلمَة المتغيّرة على شباب اليوم

NIck is a sax master!

في حلّتها الحالية و كفرقة روك مستقل (إندي روك)، تبلغ كويزيانا من العمر ما يقارب أربعة أعوام. و بخصوص أفراد الفرقة، يقول +عزيز: “أول من قابلت هو عازف الطبول الفرنسي ماثيو، والذي يُعد ذاكرة المجموعة وعمودها الفقري. أتدرب معه في المقام الأوّل وهو يساعدني على خلق اتّزان في أفكار الأغاني”.

يتسّم أسلوب +عزيز في الروك بامتناعه عن التقليد. ضمن جهوده لاكتشاف ألوان مختلفة من الموسيقى العالميّة، رجّح +عزيز فكرة مزج لغته الأم مع الموسيقى التي أحبها. ارتحل +عزيز إلى نيويورك ومن بعدها إلى نيو أورليانز، بهدف تطوير مهنته الموسيقية. ويقول في ذلك: ”تطلّب منّي الأمر ست سنوات في نيويورك كي أستدرك أنني لن أتمكّن من تكوين فرقة هناك. بعد ذلك، سجلت ألبومًا فرديًا وشددت الرحال للجنوب الأمريكي“.

”… ما يقومون به من مزجٍ لأنماط موسيقى العالم القديم والجديد نَجَم عنه وقع ممتاز على الأذن، سواءً في حفلات الشواء أو المهرجانات الخارجية، أو في أي مسرح داخلي، أو في سماعات الرأس، أو في السماعات عالية الجودة“ .

استمتعوا بالكلمات و انتم تستمعون للموسيقى

Categories: News


Music & Lyrics

Chapter 2

Sink your teeth into Kuwaisiana’s Chapter 2 release, a 5-track exploration of Khaleeji and Arab-American identity. Working in Arabic and English, Kuwaisiana is a full-bodied band producing a danceable, dynamic sound that draws on world music and indie rock. Led by Kuwaiti singer-songwriter +Aziz, the 6-piece blends funk, rock, ska with New Orleanian jazz, adding a unique twist to what Indie Arab Rock can sound like.

Born out of +Aziz’s desire to explore parallels between American and Khaleeji cultures, Chapter 2 is the band’s followup EP to Chapter 1, which was released through Universal Music MENA. This 22-minute EP deepens the band’s exploration of the day-to-day experiences of Arab-American youth and the evolving viewpoints of Khaleejis living in the Arabian Peninsula. It will be self-released on Bandcamp and then published to streaming platforms.

Lyrically, +Aziz explores the cultures he knows so well through his metaphor-rich lyrics, which sustain a tension between conversational and a more evocative, poetic perspective. Kuwaisiana is making progress at a time when so much of the world is in flux. Give the EP a listen!

Chapter 1

Kuwaisiana’s, Chapter 1, is an awesomely interesting release by an equally intriguing band from New Orleans with bridges to Kuwait who combine the vernacular of topics between there and the US southern region. They cross bread everything from Cajun to Pop music in their combination of styles that never leave out the two areas in which they’re grounded, yet they have a universal appeal in the process. Chapter 1 wins on that premise alone.” James McQuiston, Editor at NeuFutur

Drawing fitfully from their surrounds, the septet’s sonics are bolstered by bursts of brass and the lilt of (apparently synthesized) accordion, conjuring a rootsy, Cajun vibe around +Aziz’s raw, DIY-rock approach. At the best moments, a barn-storming, street-party abandon overcomes these slightly flat, self-produced recordings… But there is a potent spice found amid this audio stew. Split into two “sides” — the first in Arabic, the second English — the lyrics on “Chapter 1” carry subtle weight as a reflection on the modern Arab experience.” Martin Wingham, Arab News

Given the current banal state of popular music, an album and a band like Kuwaisiana are just the tonic that is needed… So here’s to Kuwaisiana for treading new ground and charting a new path. In a musical landscape that sometimes feels too cookie-cutter and too safe, Kuwaisiana are paving new ground, and hot damn, it is awe-inspiring.” Greg Robson, Step Inside This House